Situation
|
Der er opstået brand på skolen.
|
Alarmering
|
Den person der opdager branden, aktiverer nærmeste brandalarm. Brandalarmer findes overalt på skolen.
Når brandalarmen lyder:
- De steder hvor elever og medarbejdere opholder sig forlades stille og roligt. Indendørs benyttes de nærmest angivne flugtveje.
- Alle bevæger sig mod de udendørs samlingssteder, som er aftalt på matriklen (se oversigten over samlingssteder nedenfor).
- Husk at medbringe elevlister/iPads med overblik over eleverne.
Ved opkald til 112 skal du oplyse:
- skolens adresse, Vandtårnsvej 3, 4300 Holbæk.
- hvor på matriklen det brænder.
- hvem du er, og hvor du ringer fra.
- møde ved brandcentral. Brandvæsnet ved hvor det er.
Efter opkald til 112 skal du altid:
- sørge for, at der bliver taget imod hjælpen på det aftalte mødested.
|
Opgaver
|
Ved mindre brand:
Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l.
Ved større brand:
Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
|
Handling
|
Straks:
Ved mindre brand:
Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l.
Ved større brand:
Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
- Den/de medarbejdere, der er vidner til branden, informerer den stedlige leder, som aktiverer krisestaben.
- Den stedlige leder informerer brandvæsnet om status på evakueringen.
- Den/de medarbejdere, der er sammen med/har ansvaret for eleverne, sørger for at alle kommer med ud, og at alle går mod det aftalte samlingssted (se oversigten over samlingssteder nedenfor).
- iPad, elevlister e.l. registrering af eleverne medbringes, så eleverne kan tælles på samlingsstedet.
I henhold til lokal plan foretages optælling og tilbagerapportering til brandcentral med henblik på at orientere brandvæsnet.
Handlinger umiddelbart efter hændelsen:
- Den stedlige leder sørger for, at der ydes kollegial psykisk førstehjælp til de berørte medarbejdere, der har brug for det.
- De kriseramte skal tilbydes fortsat psykologisk krisehjælp efter behov. Holbæk kommunes HR-afdeling kan kontaktes ved behov for psykologhjælp. Psykologerne kan kontaktes på email: psykolog@holb.dk.
- Ved akut krise udenfor normal arbejdstid kan Falck Healthcare kontaktes direkte på tlf. 70 10 20 12.
- Den stedlige leder (evt. i samarbejde med skolelederen) vurderer behovet for kontakt til PPR (PPR tilbyder hjælp i form af rådgivning, vejledning og sparring til ledelse og medarbejdere ved voldsomme hændelser/ulykker, hvor elever er direkte eller indirekte involveret).
- Relevante parter informeres om hændelsen (forældre, pårørende, medarbejdere og andre).
Opfølgning:
Den stedlige leder følger op på de kriseramte og de personer, der fortsat modtager krisehjælp.
Se detaljeret handlingsplan nedenfor.
|
Ledelse og organisation
|
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne.
Den/de medarbejdere der opdager branden og er nærmest skadestedet, gennemfører den første akutte indsats. Den stedlige leder fungerer som kriseleder under indsatsen, evt. indtil Læring & Trivsels centrale krisestab tager over.
Den stedlige leder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.
Se instruks for ledelsen nedenfor.
|
Bemanding og udstyr
|
- Brandmateriel: pulverslukker og/eller brandtæppe.
- Førstehjælpskasse og hjertestarter
Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk.
Hent hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation
|
- Den stedlige leder eller skolelederen informerer kriseleder i Læring og Trivsels centrale krisestab, chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, snarest muligt samme dag. Hun vurderer om Læring og Trivsels centrale krisestab skal aktiveres.
- Den stedlige leder kontakter TRIO/AMR.
Information sker så vidt muligt efter aftale med de pårørende.
|
Kontaktoplysninger
|
- Martin Balslev Due Langkilde, tlf. 72 36 46 12, email: mabdl@holb.dk
- Skoleleder Jesper Buhl Clausen, tlf. 72 36 2118, email: jebcl@holb.dk
- Alternativt leder af Fagcenter for Læring og Trivsel, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk
- PPR: Inden for almindelig åbningstid kontaktes enten Den Sociale Indgang, tlf. 72 36 63 30, leder af PPR, tlf. 72 36 71 96, eller den lokale psykolog (se matrikelkort). Uden for åbningstid lægges besked på telefon og email til densocialeindgang@holb.dk, som vil vende tilbage hurtigst muligt.
- Ved akut krise udenfor normal arbejdstid kan Falck Healthcare kontaktes direkte på tlf. 70 10 20 12.
|
Øvrigt
|
Sådan yder du kollegial førstehjælp:
- Lad ikke den berørte kollega være alene.
- Skab ro og tryghed omkring ham/hende.
- Lyt og lad din kollega fortælle (gerne igen og igen), hvad der er sket.
- Undgå at kritisere din kollegas handlinger.
- Hjælp evt. med at kontakte familie og pårørende.
- Følg evt. kollegaen hjem.
Link til kommunens hjemmeside om, hvilken bistand PPR yder:
Ulykker og voldsomme hændelser – bistand fra PPR
|