Overgreb på elever
Situation |
En medarbejder får kendskab til eller mistanke om, at en elev har været udsat for vold eller seksuelt overgreb jf. Socialstyrelsens definitioner heraf. Denne viden kan komme fra udsagn fra eleven selv eller fra vidner eller fra tilståelse fra den person, som har udsat eleven for overgreb. Mistanken kan også komme fra observationer af mærker, hændelser eller ændret adfærd hos eleven. Håndteringen af en mistanke eller viden er afhængig af, hvem mistanken om overgreb retter sig mod. Mistanke kan være rettet mod:
|
Alarmering |
Som medarbejder skal man informere sin stedlige leder om sin mistanke /viden. En af følgende ledere alarmeres via telefon eller email:
Den stedlige leder alarmerer Michael Larsen, tlf. 72 36 73 82, email: mil@holb.dk
Hvis mistanken retter sig imod elevens forældre, familie, netværk eller en ukendt: Den stedlige leder kontakter Børneindsatsens vagt umiddelbart efter, at denne er blevet gjort bekendt med mistanken. Elevens forældre må ikke orienteres. På baggrund af dialog med lederen om mistanken, sammenholdt med viden om eleven/familien vurderer Børneindsatsens vagt, hvad der videre skal ske. Børneindsatsens vagt, tlf. 72 36 47 73
Hvis mistanken retter sig mod en medarbejder: Den der får mistanke eller viden skal tage direkte kontakt til leder af Børneindsatsens myndighedsafdeling eller leder af tværgående opgaver i Børneindsatsen. Leder af myndighed, tlf. 72 36 32 53 Leder af tværgående opgaver, tlf. 72 36 46 37
|
Opgaver |
|
Handling |
Den stedlige leder beder medarbejder(e) om at nedskrive hvilke tegn, signaler eller hændelser, der ligger til grund for vedkommendes viden eller mistanke. Nedskriv præcist hvad du/I har hørt/set/gjort i den konkrete situation. Afhængigt af, hvem mistanken er rettet mod, er handlingerne følgende:
Mistanken er rettet mod elevens forældre og/eller familie: Beskrivelserne sendes efter aftale med Børneindsatsens vagt hurtigst muligt som underretning til underretning@holb.dk.
Mistanken er rettet mod en anden elev: Børneindsatsen (myndighed og PPR vurderer i samarbejde med leder og/eller chef for Læring og Trivsel det videre forløb.
Mistanken er rettet mod en medarbejder: Børneindsatsen (myndighedsafdelingen) orienterer direktøren for Læring og Trivsel, der træffer afgørelse om det videre forløb. Herunder indkaldelse af beredskabsteamet og kontakt til politiet.
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. Børneindsatsen (myndighed) leder den del af indsatsen, der handler om elevens tryghed og trivsel med inddragelse af de medarbejdere, som eleven kender. Børneindsatsen iværksætter dermed de efterfølgende handlinger, der er beskrevet i den eksisterende beredskabsplan. Hvis mistanken er rettet mod en ansat, aktiveres Læring og Trivsels centrale krisestab. Læring og Trivsels centrale krisestab skal f.eks. forholde sig til:
|
Kommunikation |
Hvis mistanken gælder en medarbejder, tager kriseberedskabet i øvrigt stilling til følgende:
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Det er vigtigt at skærme eleven fra den mistænkte, indtil der foreligger en afgørelse i sagen.
|
Sidst opdateret
22.08.2023
Ansvarlig redaktør