Indsatsplaner for Absalonskolen
Skolens beredskabsplan består af en række indsatsplaner, der hver især retter sig mod bestemte krisesituationer.
Du kan se de enkelte indsatsplaner herunder.
Situation |
En eller flere elever eller ansatte udviser symptomer på en alvorlig, smitsom sygdom. Der er risiko for, at elever og medarbejdere kan blive smittet af alvorlig sygdom i skolen. Liste over smitsomme sygdomme, herunder anmeldelsespligtige: https://www.sst.dk/da/Viden/Smitsomme-sygdomme Sundhedsstyrelsens publikation: Smitsomme sygdomme hos børn og unge
|
Alarmering |
Hvor kommer alarmen fra?
Drejer det sig om en anmeldelsespligtig smitsom sygdom, anmeldes den af den læge, der har diagnosticeret sygdommen, til Styrelsen for Patientsikkerhed, som alarmerer skolen.
Hvem skal alarmeres? I tilfælde af anmeldelsespligtig smitsom sygdom:
I andre tilfælde af alvorlig smitsom sygdom alarmeres en af følgende ledere via telefon eller email:
Den stedlige leder alarmerer Michael Larsen, tlf. 72 36 73 82, email: mil@holb.dk. Sundhedsplejen informeres via telefon eller email og vejleder om den videre færd. Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, informeres via telefon, hvis sundhedsplejen vurderer det nødvendigt. Sundhedsplejen informerer Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis det vurderes nødvendigt. Direktøren for Læring og Trivsel vurderer om kommunens centrale krisestab skal alarmeres.
|
Opgaver |
|
Handling |
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Den stedlige leder eller skolelederen fungerer som kriseleder og organiserer indsatsen. Kriselederen er ansvarlig for, at de øvrige roller i den lokale krisestab besættes samt, at chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, orienteres via telefon eller email.
|
Bemanding og udstyr |
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter. Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent evt. hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over, hvor du kan finde den nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Vær opmærksom på evt. behov for ekstra rengøring af lokaler og udstyr efter vurdering af Sundhedsplejen eller Styrelsen for Patientsikkerhed.
|
Situation |
En eller flere elever og/eller medarbejdere er kommet alvorligt til skade, mens de er i skole.
|
Alarmering |
Alarmen kan komme fra medarbejdere, elever eller udefrakommende.
En af følgende ledere alarmeres via telefon eller email:
Den stedlige leder alarmerer Michael Larsen, tlf. 72 36 73 82, email: mil@holb.dk. Den stedlige leder eller skolelederen vurderer, om den centrale krisestab skal alarmeres.
|
Opgaver |
Stop ulykken, hjælp tilskadekomne og tag hånd om eventuelle vidner til ulykken.
|
Handling |
Straks:
Umiddelbart efter/resten af dagen:
Sådan yder du kollegial førstehjælp, hvis der er sket en alvorlig ulykke:
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr |
Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter. Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent evt. hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over, hvor du kan finde den nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
|
Situation |
En eller flere elever forsvinder fra- eller forlader en skolen. Det kan både være på selve matriklen eller i forbindelse med ture, lejrskoler, ekskursioner mm.
|
Alarmering |
Alarmering kan komme fra andre elever, medarbejdere eller øvrige personer, som har observeret en elev, der vækker bekymring, idet eleven færdes på egen hånd. Den, der modtager beskeden om en bortkommet elev, alarmerer en af følgende ledere:
Den stedlige leder alarmerer Michael Larsen, tlf. 72 36 73 82, email: mil@holb.dk
Den stedlige leder:
|
Opgaver |
Indskoling/mellemtrin:
Udskoling: Dette er ikke umiddelbart en akut situation, men elevens alder og funktionsniveau skal selvfølgelig tages i betragtning. Har eleven været væk over 1 time, og der ikke kan skabes kontakt til eleven, bliver situationen akut. Brug evt. en kammerat til at komme i kontakt med eleven via mobiltelefon.
|
Handlinger |
Straks:
Umiddelbart efter/ resten af dagen:
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Vurder om der evt. er behov for krisehjælp.
|
Situation |
Der er opstået brand på skolen.
|
Alarmering |
Den person der opdager branden, aktiverer nærmeste brandalarm. Brandalarmer findes overalt på skolen.
Når brandalarmen lyder:
|
Opgaver |
Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l.
Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
|
Handling |
Straks:
Ved mindre brand: Sluk med nærmeste brandslukker, brandtæppe e.l.
Ved større brand: Lokal brand- og evakueringsplan iværksættes.
I henhold til lokal plan foretages optælling og tilbagerapportering til brandcentral med henblik på at orientere brandvæsnet.
Handlinger umiddelbart efter hændelsen:
Opfølgning: Den stedlige leder følger op på de kriseramte og de personer, der fortsat modtager krisehjælp.
Se detaljeret handlingsplan nedenfor.
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Den/de medarbejdere der opdager branden og er nærmest skadestedet, gennemfører den første akutte indsats. Den stedlige leder fungerer som kriseleder under indsatsen, evt. indtil Læring & Trivsels centrale krisestab tager over. Den stedlige leder har ansvaret for kommunikation og opfølgning.
Se instruks for ledelsen nedenfor.
|
Bemanding og udstyr |
Se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobil og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter.
|
Kommunikation |
Information sker så vidt muligt efter aftale med de pårørende.
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Sådan yder du kollegial førstehjælp:
Link til kommunens hjemmeside om, hvilken bistand PPR yder: Ulykker og voldsomme hændelser – bistand fra PPR
|
Samlingssteder
Indskoling/SFO
|
Boldbanen ved indskolingen |
Mellemtrin/klubben
|
Tingstedet |
Overbygning
|
Parkeringspladsen ved frikirken |
Administration
|
Brandcentralen i PSC |
Teknisk service
|
Brandcentralen i PSC |
Tandlæger
|
Boldbanen ved indskolingen |
Rengøring
|
Boldbanen ved indskolingen |
Handlingsplan ved alarm
Ved alarm i skoletiden |
|
Ved alarm uden for skoletiden |
|
Særlige forhold ved alarm i frikvarteret |
Alarmen er ikke sat op til at kunne høres udenfor. Det betyder, at elever og medarbejdere, der er udenfor, guides til opsamlingsstedet for årgangen.
Ved brand, hvor bygningen ikke kan benyttes, gås i første omgang til badmintonhallen.
|
Instruks for skoleledelsen
|
Skoleleder og sekretariat
|
Øvrige ledere
|
Teknisk service
|
1.
|
Er der brand- og røgudvikling i området vurderes brandens omfang. Vurder om branden kan slukkes med det stedlige brandslukningsmateriel. Hvis det ikke er muligt, informeres skoleleder/administration og brandvæsen om situationen, brandens arnested, og hvad der brænder.
Hvis der ikke er brand:
Såfremt anlægget ikke kan reetableres, eller der kommer en ny alarm fra samme detektor kort tid efter ( inden for 1 minut), frakobles detektoren i brandcentralen ved brug af nøgle. Nøglen sættes i nøgleafbryder og drejes mod teksten "FRA".
Når der har været alarm, skal det skrives i driftsjournalen i skabet (brandcentralen). Vestsjællands Brandvæsens vagtbord kan kontaktes på tlf. 44 22 71 12.
|
||
2.
|
|
Gennemgå afdelingen og sørg for, at evakuering afsluttes. |
OBS: Når anlægget har tilkaldt brandvæsenet, må anlægget ikke reetableres uden indsatslederens samtykke.
|
3.
|
|
Gå til samlingsstedet. Er alle ude?
|
|
4.
|
|
Giv besked tilbage til brandcentralen om alle er ude af bygningen.
|
|
5.
|
Modtag besked fra afdelingslederne om alle personer er ude.
|
|
|
6.
|
Orienter brandvæsenet om status på evakuering.
|
|
|
7.
|
Send besked til samlingsstederne om afmelding af evakuering efter aftale med brandvæsenet.
|
|
|
|
Ved IT-nedbrud forstås en situation, hvor kritiske systemer såsom Aula, Tabulex/SFO Børn og personale, TEA og TRIO er utilgængelige i en længere periode, f.eks. pga. manglende forbindelse til internettet. Det er ikke muligt at tilgå eller udskrive vigtige oplysninger såsom elektronisk dokumentation, elevlister, kontaktoplysninger, f.eks. på forældre, oplysninger om medicinering og lignende
Eksempler på oplysninger der skal være tilgængelige i tilfælde af et længerevarende IT-nedbrud:
Metoder til sikring af adgang til vigtige data:
|
|
Konstaterer medarbejderne et IT-nedbrud, tages der kontakt til:
Den stedlige leder kontakter andre skoler/institutioner i kommunen for at få et overblik over omfanget af nedbruddet. Er det et enkelt IT-system, der ikke fungerer, kontaktes den pågældende leverandør. Den stedlige leder eller skolelederen kontakter kommunens IT-afdeling telefonisk ved længerevarende IT-nedbrud, dels for at orientere om problemet og for at finde ud af hvor udbredt/alvorligt problemet er, og om det kan afhjælpes centralt fra. Ved behov for akut, kritisk IT-hjælp og/eller orientering af kommunens IT-afdeling i tilfælde af nedbrud ringes på tlf. 72 36 43 77, eller der skrives til isikkerhed@holb.dk IT-vagten/vagttelefonen kan kontaktes ved nedbrud på kritiske IT-systemer udenfor normal arbejdstid på tlf. 72 36 12 34. It-vagten/vagttelefonen omfatter udelukkende kritiske IT f.eks. fejl eller nedbrud på:
|
|
|
|
|
|
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Den stedlige leder sørger for at holde medarbejderne orienteret.
I tilfælde af længerevarende IT-nedbrud der berører hele eller større dele af kommunen:
|
|
Den stedlige leder vurderer behovet for ekstra bemanding, f.eks. ved behov for udførelse af flere manuelle opgaver som følge af manglende adgang til fagsystemer.
|
|
Se afsnit om alarmering.
Nedenstående varetager formidlingen af information til medarbejdere og forældre, og varetager efter behov information og kommunikation til/med systemleverandører, kommunens IT-afdeling og den centrale krisestab.
Ved nedbrud der berører hele/større dele af kommunen, sørger den centrale krisestab for orientering af relevante samarbejdspartnere.
|
|
|
|
Med henblik på GDPR opbevares personfølsomme oplysninger i fysiske udskrifter, harddiske, USB-sticks osv. efter dobbeltlås-princippet (et aflåst skab i et aflåst rum).
|
Situation |
En medarbejder får kendskab til eller mistanke om, at en elev har været udsat for vold eller seksuelt overgreb jf. Socialstyrelsens definitioner heraf. Denne viden kan komme fra udsagn fra eleven selv eller fra vidner eller fra tilståelse fra den person, som har udsat eleven for overgreb. Mistanken kan også komme fra observationer af mærker, hændelser eller ændret adfærd hos eleven. Håndteringen af en mistanke eller viden er afhængig af, hvem mistanken om overgreb retter sig mod. Mistanke kan være rettet mod:
|
Alarmering |
Som medarbejder skal man informere sin stedlige leder om sin mistanke /viden. En af følgende ledere alarmeres via telefon eller email:
Den stedlige leder alarmerer Michael Larsen, tlf. 72 36 73 82, email: mil@holb.dk
Hvis mistanken retter sig imod elevens forældre, familie, netværk eller en ukendt: Den stedlige leder kontakter Børneindsatsens vagt umiddelbart efter, at denne er blevet gjort bekendt med mistanken. Elevens forældre må ikke orienteres. På baggrund af dialog med lederen om mistanken, sammenholdt med viden om eleven/familien vurderer Børneindsatsens vagt, hvad der videre skal ske. Børneindsatsens vagt, tlf. 72 36 47 73
Hvis mistanken retter sig mod en medarbejder: Den der får mistanke eller viden skal tage direkte kontakt til leder af Børneindsatsens myndighedsafdeling eller leder af tværgående opgaver i Børneindsatsen. Leder af myndighed, tlf. 72 36 32 53 Leder af tværgående opgaver, tlf. 72 36 46 37
|
Opgaver |
|
Handling |
Den stedlige leder beder medarbejder(e) om at nedskrive hvilke tegn, signaler eller hændelser, der ligger til grund for vedkommendes viden eller mistanke. Nedskriv præcist hvad du/I har hørt/set/gjort i den konkrete situation. Afhængigt af, hvem mistanken er rettet mod, er handlingerne følgende:
Mistanken er rettet mod elevens forældre og/eller familie: Beskrivelserne sendes efter aftale med Børneindsatsens vagt hurtigst muligt som underretning til underretning@holb.dk.
Mistanken er rettet mod en anden elev: Børneindsatsen (myndighed og PPR vurderer i samarbejde med leder og/eller chef for Læring og Trivsel det videre forløb.
Mistanken er rettet mod en medarbejder: Børneindsatsen (myndighedsafdelingen) orienterer direktøren for Læring og Trivsel, der træffer afgørelse om det videre forløb. Herunder indkaldelse af beredskabsteamet og kontakt til politiet.
|
Ledelse og organisation |
Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne. Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats. Børneindsatsen (myndighed) leder den del af indsatsen, der handler om elevens tryghed og trivsel med inddragelse af de medarbejdere, som eleven kender. Børneindsatsen iværksætter dermed de efterfølgende handlinger, der er beskrevet i den eksisterende beredskabsplan. Hvis mistanken er rettet mod en ansat, aktiveres Læring og Trivsels centrale krisestab. Læring og Trivsels centrale krisestab skal f.eks. forholde sig til:
|
Kommunikation |
Hvis mistanken gælder en medarbejder, tager kriseberedskabet i øvrigt stilling til følgende:
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Det er vigtigt at skærme eleven fra den mistænkte, indtil der foreligger en afgørelse i sagen.
|
Situation |
En medarbejder er blevet udsat for vold/overgreb eller trusler om vold.
Definition på vold/overgreb:
Vold/overgreb er en påtvungen krænkelse eller overskridende handling. Vold/overgreb kan være af både fysisk og/eller psykisk karakter:
|
Alarmering |
En af følgende ledere alarmeres via telefon eller email:
Ved behov for akut lægehjælp ringes 112.
Ved opkald til 112 skal du oplyse:
Efter opkald til 112 skal du altid:
Den stedlige leder kontakter Michael Larsen, på tlf. 72 36 73 82, som tager stilling til om den centrale krisestab skal aktiveres.
|
Opgaver |
|
Handling |
Straks:
Umiddelbart efter hændelsen:
Opfølgning:
|
Ledelse og organisation |
Alle enheder/arbejdspladser udpeger en lokal krisestab. Krisestaben består af navngivne personer fra ledelsen og disses kontaktinformationer. Se "Delplan for Læring og Trivsel" for uddybelse af rollerne.
|
Bemanding og udstyr |
I akutte tilfælde: Benyt førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere på www.hjertestarter.dk. Hent evt. hjertestarter-appen "Trygfonden Hjertestart" til din mobiltelefon og få et hurtigt overblik over nærmeste hjertestarter. Anvender dit arbejdssted ambulancebreve benyttes disse. Et ambulancebrev indeholder oplysninger om hvilke nærmeste kollegaer den voldsramte ønsker skal hjælpe, samt hvilke personer der kan yde omsorg i hjemmet.
|
Kommunikation |
|
Kontaktoplysninger |
|
Øvrigt |
Kollegial førstehjælp:
|
Områdets kritiske leverancer
|
|
Den interne krisestyringsorganisation
|
I Læring og Trivsel opererer vi med to niveauer for krisestab.
Læring og Trivsels centrale krisestab: Denne samles når krisen omfatter et funktionsområde, f.eks. skoleområdet, og krisen vurderes at kunne håndteres inden for dette område.
Den lokale krisestab: Denne samles når der er en krise på en enkelt lokation/arbejdsplads, f.eks. en skole eller et børnehus.
Læring og Trivsels centrale krisestab:
Kriseleder: Chef for Læring og Trivsel, Karina Møller, tlf. 72 36 20 62, email: kmoll@holb.dk
Stedfortræder for kriseleder: Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk
Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation: Leder af Politik og Administration, Lasse Sømmergaard, tlf. 72 36 36 73, email: lasso@holb.dk
Ansvarlig for involverede personer: Den stedlige leder fra den berørte arbejdsplads
Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer: Den stedlige leder fra den berørte arbejdsplads
Ansvarlig for kommunikation: Fagcenter for Læring & Trivsel
Den lokale krisestab:
Kriseleder: Den stedlige leder eller dennes nærmeste leder Kriselederen er ansvarlig for, at de øvrige roller besættes:
Absalonskolens lokale Krisestab:
Tlf. 72 36 73 82, email: mil@holb.dk
Tlf. 72 36 12 52, email: ullfe@holb.dk
Tlf. 72 36 95 75, email: gitos@holb.dk
Tlf. 72 36 92 63, email: karhv@holb.dk
Tlf. 72 36 56 83, email: ksox@holb.dk
|
Mødested
|
Kriselederen meddeler i sin indkaldelse, hvor staben skal mødes. Mødet kan være fysisk såvel som på Microsoft Teams.
|
Indkaldelse
|
Kriselederen indkalder krisestaben til møde via telefon, sms eller email. Arbejdsnumre bruges som udgangspunkt. Chefer og ledere skal være kontaktbare på telefon udenfor normal arbejdstid i krisesituationer.
|
Områdets understøttelse af kommunens øverste krisestab
|
Chef og/eller direktør for Læring og Trivsel deltager i kommunens øverste krisestab.
|
Alarmering
|
|
Kriselederens opgaver
|
Kriselederen har:
|
Opgaver for den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation
|
Den ansvarlige for situationsbillede, log og dokumentation er:
|
Opgaver for den ansvarlige for de involverede personer
|
Den ansvarlige for de involverede personer har:
|
Opgaver for den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer
|
Den ansvarlige for proces/teknik/bygning/systemer har:
|
Opgaver for den ansvarlige for kommunikation
|
Den ansvarlige for kommunikation har:
|
Kontaktoplysninger
|
|
Sidst opdateret
22.08.2023
Ansvarlig redaktør